blogspot visitor

28 januari 2014

Dieudonné en Tariq Ramadan (deel 2)

Staaltjes Jodenhaat van Dieudonné

Lees ook:
1. De comeback van Jodenhaat
3. Het linkse activisme, Dieudonné en antisemitisme
4. Het abjecte netwerk van Dieudonné
5. Tariq Ramadan bouwt een brug naar... Dieudonné c.s.


Trailer van "De antisemiet" (februari 2012)


Zoals veel mensen inmiddels weten trad Dieudonné aanvankelijk op met de Joodse komiek Élie Semoun. Ze namen onder meer het racisme in Frankrijk op de hak. Dieudonné's eerste bedenkelijke 'grap' over Joden die opzien baarde dateert van 2003, toen hij in een show, verkleed als Israëlische soldaat, de Hitlergroet bracht, roepend: "Heil Israel", of "Heil Hitler", dan wel "Isra-heil"[1] - in elk geval zette hij de militair neer als een soort nazi. Dieudonné werd vrijgesproken na een aanklacht voor antisemitisme.
Sommige commentatoren menen dat de publieke verontwaardiging na dit optreden en de rechtszaak, die in dat stadium nogal buitenproportioneel was, 's mans radicalisering in gang heeft gezet. Maar de ontstellende mate waarin de waanzin bezit heeft genomen van een ooit sympathieke komediant, blijft raadselachtig.

Eigenlijk zou je die hele Dieudonné het beste kunnen negeren, maar zijn persoon en de door hem bedachte quenelle - 'het zit me tot hiér'-gebaar[2] met de schijn van een halve Hitlergroet - geniet helaas een veelvormige populariteit. Hij heeft Bekende Fransen, zoals Jean-Marie Le Pen en voetballer Anelka, onder zijn vrienden (over zijn netwerk meer in deel 4 van deze serie blogs). Zijn spottende Shoah Nanas klonk eergister uit de kelen van antisemitische demonstranten in Parijs aan de vooravond van de internationale Holocaust Remembrance Day, "herdenkingspornografie", volgens Dieudonné. Zalen met duizenden zitplaatsen waarin hij speelt zijn snel (bijna) uitverkocht. Ik heb echter geen onderzoek kunnen vinden naar de grootte van zijn aanhang. Malek Boutih, ex-directeur van SOS Racisme acht[3] Dieudonné "niet invloedrijk". We zullen zien wat zijn aankondiging ondergronds te zullen gaan - dus via internet, zoals zijn Dieudosphère, verder te stoken - nadat zijn optredens in diverse plaatsen werden verboden, zal doen met zijn volgers en zijn geloofwaardigheid. Het kan allemaal nog blijken los te lopen. Maar ik ben er niet helemaal gerust op.

Natuurlijk beschrijft de wikipedia de meeste antisemitische fratsen van Dieudonné. Ik heb toch meer boven water gehaald, omdat in Nederland publicisten als Ellen van de Bovenkamp en tot op zekere hoogte Bart Smout weigeren zonder meer een vernietigend oordeel te vellen over de Franse cabaretier met Kameroense roots van vaderszijde. Ze willen nog iets positiefs zien in wat hij doet.

- Onvermeld in de wikipedia: in een show van eind 2008 of uiterlijk februari 2009 noemde Dieudonné de laffe folteraars van de Joodse Ilan Halimi, die stierf kort nadat de bende in kwestie, "De Barbaren", de arme knul naakt, vastgebonden aan een verkeersbord, had gedumpt, "slachtoffers"[4] - namelijk van "neoliberale barbarij"[5]. Het onheil was dus al gezaaid voordat de onverlaten op pad gingen "om hem in een broodje bolognaise[6] [of kaas[7]] te veranderen" (gelach uit de zaal). Wat Dieudonné precies heeft gezegd, staat mogelijk niet vast, maar dat hij de spot heeft gedreven met dit inktzwarte misdrijf, lijkt wel zeker[8].
Persoonlijk vind ik dit een van de ergste sneren van Dieudonné. Dat hij buiten het theater sprak[5] van een "verschrikkelijke dood" en een "hatelijk drama", misbruikt door "sommige communitaristen" (hij bedoelde Joodse belangengroepen), doet daar vrijwel niets aan af. Temeer omdat hij later opriep tot vrijlating[9] van Youssouf Fofana, leider van De Barbaren. En omdat hij zonder twijfel denkt dat die "neoliberale barbarij" het werk is van Joden, die hij van alle "wanorde" in de wereld de schuld geeft (zie hieronder). Verder roept het veranderen van een slachtoffer in een broodje, de aloude blood libel in herinnering, volgens welke Joden het bloed van vermoorde kinderen in hun matses zouden verwerken; het is alsof Dieudonné deze laster evoceert en erop inspeelt door tot hilariteit van zijn publiek de Joden een 'koekje van eigen deeg' te geven.

- Dieudonné maakte in 2012 een slapstick, "De antisemiet"[10], over een nazi-concentratiekamp (trailer hier en zie boven). Dit was volgens het Memri een Iraans-Franse coproductie. Dieudonné speelt een Amerikaanse bevrijder. De bewijzen voor vergassing en crematie - hij trekt bijvoorbeeld slechts een vies gezicht als hij ruikt aan een rondslingerend vaatje met opschrift "Zyklon B" - worden geridiculiseerd. De springlevende gevangenen in gestreept tenue die hij vragen stelt, kunnen hem nergens van overtuigen. Zo vist hij een vork en een dun botje op uit een bespottelijk kleine bak met as en vraagt: "Kip?" "Nee, dat zijn de beenderen van kinderen", zegt een gedetineerde en de kijker begrijpt dat het allemaal een leugen is.

- December 2008 reikte Dieudonné in een show een "prijs voor zeldzaamheid en onbeschaamdheid" uit aan de notoire holocaust-ontkenner Robert Faurisson. De trofee werd aangedragen door een medewerker in een concentratiekamp-pakje met een gele Jodenster. Dit veroorzaakte een schandaal. Bij een van deze evenementen zat Jean-Marie Le Pen in het publiek, met een keur van neofascisten en negationisten; na afloop hief de artiest met hen het glas[11]. Op 29 januari 2009 vierde Dieudonné de tachtigste verjaardag van Faurisson in zijn theater, opnieuw te midden van holocaust-ontkenners, extreemrechtsen - en radicale sjiieten.

- "Het zionisme heeft Jezus gedood! Het is het zionisme dat net doet alsof Jezus de zoon is van een hoer. Terwijl Maria in de islam wordt gerespecteerd." Tot zover het onderscheid dat Dieudonné zegt te maken tussen Joden en zionisten. In hetzelfde interview (video geupload in mei 2013) voor een moslimomroep zegt hij dat de "waarden van de islam overal in de wereld arriveren". Het Joodse geloof heeft hij getypeerd als "een sekte, een fraude, die de ergste is van allemaal, omdat het de eerste was."

- Dieudonné gelooft dat de Joden de drijvende kracht waren achter de slavenhandel, wellicht geïnspireerd door het boek Negroes at Auction, uitgegeven door The Nation of Islam in de serie "The secret relationship between Blacks en Jews" - door de historicus François-Xavier Fauvelle-Aymar gekenschetst als "De protocollen van de slavendrijvers van Zion".

- "Wat ik zeg is dat zionisme de mensheid verdeelt, probeert te heersen door ons met elkaar te laten vechten. Zij hebben alle oorlogen en wanorde op deze planeet georganiseerd." In dit interview (4 juli 2010) voor de door Iran gefinancierde zender PressTV propageert Dieudonné de klassiek antisemitische complottheorie over een Joodse elite die de touwtjes in handen heeft. Niettemin houdt hij vol dat hij "zionisten" bedoelt, niet Joden in het algemeen. Dat is de standaard disclaimer bij zijn Jodenhaat.
Op een persconferentie in februari 2005 riep hij dat de Joodse organisatie CRIF een "maffia" is die "totale controle uitoefent over de Franse politiek".

- Ander blijk van zijn gekte: hij denkt echt dat "de meest gewelddadige" Joodse Israëliërs bezig zijn hun emigratie naar Frankrijk te bedisselen, voor wanneer ze hun land moeten opgeven voor een "vrij Palestina". Hij ziet zichzelf als een van de velen die zich tegen deze dreigende instroom van Joden verzet. Volgens hem heeft "het concept van de misdaad tegen de mensheid de stichting van de staat Israël toegestaan".

- "Ik ben een strijder van Hamas en Hezbollah." "Ik ben Palestijns. Ik ben een humorist van Hamas". "Ik ben een humorist van Hezbollah" (interview door Journal de Forkane over zijn film "De antisemiet", video geupload februari 2012).

< Vorige deel | volgende deel >

Noten

[1] Informatie op internet is inconsistent en Dieudonné zelf beweert dat hij alleen "Israël!" riep. Zie bijvoorbeeld de wikipedia en hier.


[2] Aanhangers van de quenelle verkopen (zie video) het gebaar als een onschuldige vorm van protest - "steek'm in je reet!" - tegen het establishment. Maar dan gaat men eraan voorbij dat het gebaar inmiddels is gemaakt bij Auschwitz, door Alain Soral voor het monument voor de holocaust in Berlijn, posters van het Anne Frank-huis en de Klaagmuur. En natuurlijk dat de man die het gebaar bedacht of in elk geval een geheel nieuwe populariteit gaf, een rabiate antisemiet is (geworden). Verder is er zeker wat te zeggen voor de interpretatie als "geïnverteerde Hitlergroet" (zie foto, let op de linkerarm van Hitler en de gestrekte vingers van de linkerhand); al meent de historicus Jean-Paul Gautier dat het gebaar weliswaar antisemitisch is, maar niet nazistisch.

[3] Hier (Le Monde, 31 december 2013, soms deels achter betaalmuur): "Il faut agir mais la méthode choisie par Manuel Valls ne me semble pas assez ajustée: en quelques jours, elle a fait beaucoup de pub à Dieudonné, qui est un pro-nazi inquiétant mais pas influent."

[4] Hier (L'Express, 26 februari 2009): "Ce syndrome, raconte-t-il, dont Fofana et son gang des barbares auraient été 'victimes' avant d'embarquer, le 21 janvier 2006, un jeune juif, Ilan Halimi, pour 'le transformer en panini fromage'."

[5] Hier: (Le Nouvelle Observateur 23 februari 2006): "De son côté, Dieudonné a affirmé mardi dans un communiqué que la 'barbarie néolibérale' était 'à l'origine du meurtre atroce d'Ilan Halimi'." En: "'La tentative de certains communautaristes d'exploiter ce drame odieux à des fins politiques et de stigmatisation de l'Autre est indécente et fait peu de cas de la mémoire de la jeune victime', selon lui."
Je moet maar durven, zelf een smerige grap maken over de gruwelijke dood van de jongen, en dan Joodse instellingen beschuldigen van onkiesheid.

[6] Hier (Lyon Capitale, 12 december 2008): "'Il vaut mieux porter une kippa pour se faire casser la gueule'. 'Ilan Halimi, un panini bolognaise'. Deux extraits du spectacle de l'humoriste qui révoltent les organisations antiracistes. Selon Loïc Rigaud, directeur de SOS Racisme Rhône, 'le spectacle de Dieudonné est très agressif, c'est une tribune politique et à ce titre, on l'attaque'."

[7] Hier (L'Express, 26 februari 2009) en hier (genoemde bron: Le Nouvelle Observateur, 2009) en hier (genoemde bron: Le Nouvelle Observateur) en hier.

[8] Iemand die een show heeft bezocht, zegt op een forum: "J'ai vu ces spectacles (sur dailymotion ils y étaient tous à un moment), et un seul mot me vient à l'esprit: affligeant. Non seulement il fait siffler les noms de personnalités juives par son 'public' (si on peut appeler ça un public, je parlerai plutôt d'une masse lobotomisée à keffieh), mais en plus il fait applaudir Youssouf Fofana, en qualifiant Ilan Halimi de 'panini fromage'. Je ne dois vraiment pas être réceptif à ce genre d'humour. N'est pas Desproges qui veut..."
Zie ook hier en hier.

[9] Bijvoorbeeld hier en hier en hier.

[10] Een briljante bespreking van de film is: "L Antisémite, Banned at Cannes", door Vladislav Davidzon in Tablet Magazine (26 juli 2012).

[11] Hier (Rue89, 11 januari 2009): "Dans les travées du Zénith s’esbaudit le gratin de l'extrême droite, comme lors de la précédente édition de 2006: Le Pen et sa famille, Alain de Benoist, Dominique Joly, conseiller régional FN élu sur la liste de Marine Le Pen, Frédéric Chatillon, homme des finances et des relations avec le général et ministre syrien de la Défense Tlass, organisateur en 2006 du voyage de Dieudonné, Soral, et Meyssan auprès du Hezbollah et de la visite de Dieudonné à la fête du FN au Bourget, qui officialisa leur convergence. La négationniste Ginette Skandrani aussi est là, non loin du leader "radical" Kémi Seba, familier des collaborations avec les groupuscules néonazis. A la fin du spectacle, une trentaine de proches de Dieudonné se sont retrouvés à l'étage, dans la zone VIP, pour partager un 'verre de l'amitié'."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten